Wzmacnianie odporności u dzieci i dorosłych cz. 1

Dziś temat nieco inny niż zwykle, ale sądzimy, że bardzo aktualny. Jesień to pora, która niestety sprzyja przeziębieniom, grypom czy ogólnemu osłabieniu. Niemal co druga osoba w naszym otoczeniu jest chora. Podobnie z resztą sytuacja wygląda w szkołach czy przedszkolach, do których uczęszczają nasze dzieci. Jak zatem uchronić siebie i swoje dziecko przed infekcją?

Pozostanie w domu i unikanie kontaktu z innymi przez najbliższe tygodnie – odpada. :) Choć na pierwszy rzut oka, mogłoby się to wydawać najskuteczniejszym rozwiązaniem, w rzeczywistości jednak mogłoby to przynieść więcej szkody, niż pożytku. Wbrew pozorom unikanie świeżego powietrza i aktywności sportowej, nie wpływa korzystnie na odporność. Bez względu na pogodę, warto wybrać się z dzieckiem każdego dnia chociaż na kilkanaście minut na plac zabaw lub krótki spacer. W tym czasie wdychajcie głęboko powietrze nosem, wstrzymujcie je na chwilę w płucach (ok. 2 sekundy) i spokojnie wypuszczajcie ustami. Dzięki temu zdecydowanie łatwiej będzie Wam oczyścić organizm z toksyn i dotlenić wszystkie komórki.

ill-298909_1920

Bardzo istotnym aspektem jest również dieta. To, co spożywamy, nie tylko przekłada się na rozwój kości i mięśni, ale także na codzienne funkcjonowanie naszego organizmu. W tym na pracę układu immunologicznego. Chcąc wzmocnić odporność, szczególną uwagę zwróć na dostarczanie do organizmu zwiększonych dawek tych witamin i minerałów:

Cynk

Bierze udział w procesie tworzenia wybranych rodzajów białek i przyczynia się do ich wzrostu. Można go znaleźć przede wszystkim w kaszach, rybach czy drobiu.

Selen

Usprawnia działanie układu odpornościowego i wzmacnia go. Szukaj go w pestkach słonecznika, rybach, owocach morza oraz jajach.

Witamina A

Zwana również retinolem czy beta-karotenem, obkurcza naczynia krwionośne, dzięki czemu zarazkom trudniej przedostać się przez błony śluzowe. Znajdziesz ją w marchwi, dyni lub brokułach. Pamiętaj jednak, że aby nasz organizm mógł ją lepiej przyswoić, powinna być podawana wraz z tłuszczami.

Witamina E

Dzięki niej, działanie witaminy A jest znacznie silniejsze. W dużych ilościach znajduje się w orzechach laskowych, migdałach i oleju słonecznikowym, a także w żółtkach jaj kurzych, kapuście białej czy szpinaku.

Witamina C

Jest najczęściej stosowaną i zalecaną witaminą podczas przeziębienia czy choroby. Dzięki niej, chronione są komórki odpornościowe. Największe jej dawki zawierają cytrusy (zwłaszcza kiwi), papryka, porzeczki i natka pietruszki.

O odporność warto dbać przez cały rok, jednak w okresie przesilenia należy zintensyfikować swoje działania w tym kierunku. Oczywiście nie daje to gwarancji, że nie zachorujemy, jednak ryzyko znacząco spada. Ponadto, być może obejdzie się jedynie na łagodnym przeziębieniu, zamiast zabójczej grypy. Już niebawem poznacie kolejne porady, dotyczące wzmacniania odporności zarówno swojej, jak i swoich dzieci.

Pozdrawiamy i życzymy dużo zdrowia, Freekids.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*